הגלריה של יונה לוי גרוסמן - Yona Levy Grosman Gallery

עין הבשור, נגב מערבי, אשכול - Ein Habesor, Eshkol, Negev

יונה לוי גרוסמן
מתארת את מקורות ההשראה לעבודתה בליווי הקראה מתוך שיריה במסגרת יום האישה בשנת 2005

 


להאזנה הפעל את הנגנים

              
קטע 2                  קטע 1


קטע-1


להאזנה הפעל את הנגן


קטע 1

כאן,

במקום הזה,

ליד פיצול הקרקע המיוחד הזה,

קשה לראות.

ניצב ביתי הלבן.

כשאני מציצה מבעד לחלון

יש לי מסגרת של מקום

אליו אני מתעוררת.

כשאני פותחת את הדלת

נעלמות כל המסגרות

והמקום בולע אותי,

את ביתי

ואת זמני אל קרבו.

בערב כשהחושך משתלט על הכול,

אני נכנסת אל ביתי היצוק בטון ומלט,

קירותיו איטונג מבודד וריצפתו פלחי שיש איטלקי.

אני מתעטפת בריבוע קטן

שאת מידותיו מסוגלת אני לספור.

כאן במקום הזה,

גם אברהם נטע פעם את אוהלו

ובעלות החמה,

סביר להניח,

דורכות רגלי לעיתים

על פיסות קרקע ואבן הזוכרות את מגע רגלו.

ולאחר שניסה כוחו בספירת הכוכבים, אין-סוף

היה הוא נכנס להתעטף במשולש הקטן שלו

שאת מידותיו מסוגל היה להעמיס על כתפו.

כאן במקום הזה,

בגלגולי הקודם הייתי שרה

שנים ליטפתי את מראות אברהם

כשדמעותי רחצו את כפות ידיו

ומתתי,

עת בני יחידי,

שהודות לו צחקתי,

נלקח אל העקדה.

כאן, במקום הזה,

בנקודה הקטנה הזו ממש,

ליד פיצול הקרקע המיוחד הזה

קשה,

קשה לראות.

 

 

 

 

אני ואתה,

הגלים הנשברים אל החופים,

טביעות הרוח בגלי החול של המדבר,

טקסטורות ההרים והצוקים בני מאות מיליוני השנים, קיפולי הזמן.

אינם אלא מקצבים חד פעמיים בשירה אין-סופית,

שלעיתים נראית כבת חלוף

ולעיתים כעומדת לנצח.

רוח וחומר מעוצבים זה בזה,

מחזוריות משתנה,

פשטות מורכבת.

מערבולת של שירה אינסופית

אני ואתה משמשים בה מקצבים חד פעמיים.

והכול הוא אחד.

 

 

 

ברצוני לצטט מתוך חוברת על "תולדות המחשבה" מאת פרופ' זאב בכלר

 

"כל מדען מחזיק בפילוסופיה של מדע והוא בונה את יצירתו המדעית בהתאם לתוכנית פילוסופית זו. לולא היה זה כך,הייתה יצירתו עניין מקרי, ערימה וגידוד של טענות חסרות קשר. פילוסופית המדע שלו היא, לכן, הבסיס והצידוק שלו לתוכנית המחקר המדעית שלו."

 

בדיוק אותו דבר ניתן לומר לגבי יצירתו של האמן.

 

כל אמן מחזיק בפילוסופית חיים והוא בונה את יצירתו האמנותית בהשפעת פילוסופיה זו. לולא כן, הייתה יצירתו זו עניין מקרי, אוסף של יצירות ללא חוט מקשר ביניהן. פילוסופית חיים זו, היא הבסיס והצידוק ליצירתו.

 

 לא, איני עומדת לדבר על ההקבלה בין מדע לאמנות. אך, מקורותיהם של השניים הוא במח האנושי ושניהם כמו גם הפילוסופיה אינם אלא שלושה  אופנים המבטאים את מסעו של המח האנושי בניסיונו להבין את המציאות האין-סופית.

 

היצירה שלי עוסקת בנקודת המפגש שבין האדם הסופי לבין המציאות האין סופית.

 

וכמורה הדרך הראשון שלי להבנת מציאות זו פניתי אל שפינוזה גדול הרומנטיקאים. שאמר:-

כי, במציאות בעלת אין סוף הממדים, מצוי האדם רק בשניים מהם.

שהם: מימד החומר ומימד הרוח.

אך, מאחר וגם מימדים אלו הם בעלי נתונים אין סופיים, מצוי האדם גם בהם רק במסגרת תווך מסוים ומוגבל מאד.

 

לדוגמא: תווך קרני האור שבני אדם מסוגלים להבחין.

אולטרה סגול ואינפרא אדום הם מחוץ לטווח הראיה האנושי הטבעי. אנחנו רואים בטווחי אור זה הודות לטכנולוגיה המרחיבה לנו את המציאות.

כך, כל מה שהאדם יחשוב, ירגיש, יהגה, יחלום, יחווה בקשר מיסטי כלשהו או יבנה מכשירים שירחיבו או יעמיקו את ידיעתו או מחשבתו, לעולם יישארו במסגרת שני ממדים אלו.

 

כל שביכולתו של האדם לעשות הוא להרחיב פה ושם את המציאות כאשר האין-סוף , תמיד יהיה לפניו כארץ מזמינה ואליה לא יבוא.

 

לכן, חשבתי,  כדי להבין טענות אלו אני אנסה לבדוק האם אני מצליחה להבין את ממדי האין סוף במרחב?

אני מזמינה אתכם לעשות זאת איתי, לשם כך, אני מותחת בדמיוני קו אורך מוסיפה קו רוחב, אליו קו גובה. יצרתי מרחב. אבל כמה שלא אאריך את הקווים, לעולם המרחב שלי יהיה סופי.

 

ומה עם הזמן? אני שוב מנסה את עצמי,  פונה אל העבר, צופה אל העתיד, ההווה בעייתי בגלל חמקמקותו. אבל ככל שאתקדם  אחורה וקדימה לעולם תהייה במחשבתי איזו שהיא נקודת התחלה וסוף.

התוצאה, כישלון מוחלט בהבנה אמיתית של זמן ומרחב.

 

אבל, מעניין,

דווקא כאשר אני נכשלת בהבנת ממדי האין-סוף. דווקא אז, אני מצליחה להבין את עצמי. ואולי נכון יותר לומר, אני מצליחה להבין את המוגבלות המרכזית והבסיסית ביותר שלי והיא החשיבה הליניארית,  שהיא הכלי המרכזי שיש לי, כאדם, כדי להתמודד עם הבנת האין-סוף.

 

זו הסיבה לכך שבכל העבודות שלי תמצאו את הקו. הקו הוא הכלי המחשבתי שלי כאדם, במלאכת ההתמודדות שלי עם המציאות.

 ולכן הוא זה המייצג אותי בכל הניסיונות שלי להציג על הבד פן כל שהוא של המציאות.

אחרי הפילוסוף, לאחר שברור לי כי באופן טבעי אין כל סיכוי שאבין את גודל ומהות המציאות האין-סופית, פניתי למורים נוספים.

אלו שההבנות שלהם מרחיבות לנו את המציאות.

אל אנשי המדע.

 

 

ואסיים את פרק הזמן הזה שהוקצב לי בשיר קצר.

 

 

כיווצתי את מקומי

לנקודה.

וזמני במרחב?

נקודה

הוא.

הקדשתי,

חיי,

להפגיש בין נקודה לנקודה.

שכל הזמנים

וכל המקומות,

יעברו דרכי.

 


 

 

קטע-2

להאזנה הפעל את הנגן


קטע 2

אל מעבר לשחור

ואל מעבר ללבן

ומה שביניהם

קצרה ידינו מלגעת.

גאות ושפל,

קבועות ומשתנות,

היה ואיננו והווה.

מסרים נמסרים

במהירות אין סופית

והכל עומד על מקומו.

אין סוף במעגל,

אין סוף מעבר לגבולות שתחמנו

עולמות ממשיים

עולמות מדומים,

קיום חוזר על עצמו,

שינוי מתמשך,

מתפזר ונאסף אל חיקו,

פעימות משוחזרות לנצח,

נצח בין גבולות.

בחלומות מעורפלים

של בשר ודם הצמאים לרוח פרצים

עטופים בניירות טואלט פריכים

נאכל את נקניקיות הפרשותינו.

 

 


 

 

 

אני חוזרת לנסות להבין את המציאות.

הפעם אני פונה אל החוקרים העוסקים בתחום חקר גיבוש התפיסה האנושית.

 

הם מספרים לי דברים רבים, ביניהם גם שהאדם בהיוולדו קולט גירויים רבים בהרבה מהידוע לנו בהתבגרותנו. הם מספרים גם, שהתינוק הנולד רואה צלילים, שומע טעמים ומריח צבעים.  סימפוניית גירויים המצטמצמת והולכת לאיבוד עם הזמן, תוך כדי בניית תבניות מוגדרות של גבולות התפיסה.

וכך מרחב שלם של אפשרויות הולך ומצטמצם לאפשרות אחת ספציפית.

דומה הדבר לקריסת הגל עליה מדברים בפיסיקה הקוונטית.

 

לדוגמא: אתם מכירים את ציור הזקנה והצעירה.

כשרואים אחת, לא ניתן בו בזמן לראות את השנייה.

אבל, ברגע שלמדנו לראות כל אחת מהן, אבדה לנו היכולת לראות את שאר האפשרויות. מתוך כך למדתי, שהתפיסה האנושית בעלת נטייה לקטלג הכול בשיטה דו ממדית. ברמה של  דמות ורקע כאשר שטח אחד נקלט כדמות, השטח לידו ייקלט כרקע.

 

ואמנם, אם נקבל שכלי המחשבה שלנו הוא ליניארי, נבין, מדוע התפיסה שלנו בנויה על תבניות מקוטבות זו לזו, ומדוע עולמנו הוא עולם מלא סתירות ופרדוקסים. לבן-ושחור, אור-וחושך, טוב-ורע, דמות-ורקע, זמן-ומרחב, גוף-ונפש יש-ואין ועוד.

 

אמרתי עולמנו האנושי שלנו. אבל, לא המציאות כשלעצמה.

המציאות הייתה ונותרת אין-סופית ללא כל תלות ביכולת התפיסה שלנו.

 

לכן אתם רואים בעבודות אלו שימוש בתבניות השח-מט. שהן תבניות ישרות ומוגדרות של חלוקה בין שחור ללבן.

אבל, אם תשימו לב תמצאו שהשחור אינו בדיוק שחור. והלבן אינו בדיוק לבן. וכל הגוונים שבין השחור ללבן נשלטים ע"י תנועה כאוטית בעלת קווים פרקטליים המאפיינים את הטבע, וחודרים את המחיצות הישרות המאפיינות את הראציו האנושי.

 

 

 

 

ובזאת מספרים על מציאות אחרת, מורכבת בהרבה.

 

ואחרי שלמדתי מה היא המוגבלות שלי בגללה לעולם לא אצליח להבין את המציאות באמת, הלכתי אל הפיסיקאים.

 

ניסיתי  כוחי בהבנת משהו מתיאורית היחסות, תיאורית הקוונטים ותיאורית הכאוס.

 

 

מצאתי שגם הפיסיקאים, המבורכים ביותר, פועלים מתוך אותה מוגבלות אנושית. שהיא, החשיבה הליניארית על כל ביטוייה.

 

העוסקים בתיאורית הקוונטים סיפרו לי שאין הם יודעים מהו חומר.

 

מכאן למדתי, שגם עולמם, הוא עולם של דמות ורקע, המבוסס על תפיסות של "יש" ו"אין"

ושהמחשבות והתובנות שלהם כמו גם שלנו, טעונות בפראדוקסליות,

והם, בדיוק כמונו, אינם מסוגלים להציג יותר מפיסה קטנה ומצומצמת של המציאות.

דומה הדבר לנמלים הנמצאות על פיל כל אחת מהן מדווחת על הקטע עליו היא נמצאת וטוענת שהיא יודעת מזה פיל.

 

אך הפיל השלם, הוא הרבה מעבר לדיווח של כל אחת מהנמלים. הוא גם הרבה מעבר לדיווח של כל הנמלים יחד.

אם כי סכום כל הדיווחים הוא בעל מידע רב מאשר כל אחד ואחד לעצמו.

 

אם כך, מתוך זה, למדתי על חשיבותו של כל מידע, מכל פרט ופרט.


 

 

 

ובכן, אם זה המצב, אם רוצים באמת להבין קצת יותר טוב את המציאות, חשוב ללמוד על עוד זוויות מבט על המציאות.

 

פניתי אל הפיסיקאים העוסקים בתיאורית הכאוס.

 

הם סיפרו לי על הסדר והמחזוריות שיש בתוך התופעות הכאוטיות.

מהם למדתי, שרמת הסדר או אי הסדר הניצפית, תלויה באיכות הפרספקטיבה של המתבונן.

 

 

ובמיוחד, הדגישו את נושא, "עוצמת הזניח". כן,  אותו משהו שאנחנו חושבים כלא חשוב, וכלא משפיע, ולכן אין טעם להתייחס אליו.

ואותו זניח הם, אפילו, הגדירו בשם.  "תוצא הפרפר".

 

פיסיקאית לא יצאתי מהמפגשים האלו. אבל למדתי כמה דברים:

 החשוב שביניהם הוא כי,

 

השוני שבין בני האדם היא הברכה הגדולה ביותר שהאדם זכה בה. כיוון שהודות לשוני זה, כל אחד ואחד מאיתנו רואה את המציאות מזווית אחרת.

מכאן שאם נדע לטפח ייחודיות זו, נזכה ללמוד  על המציאות מאין-סוף זוויות ראיה.

איזה אושר יכול ליפול בחלקינו, כאשר נלמד לגלות את עולמו זה של זה.

 

ומאחר וזהו יום האישה, ולפחות חמישים אחוז מהאוכלוסייה הן נשים, כמה עצוב שכל אחת ואחת מהן אינה חופשית עדיין לטפח את זווית הראיה שלה על המציאות. 


 

 

 

על שלוש רמות תודעה מדבר שפינוזה:

1. רמת ההכרה הפרטית,  שהיא סבילה, סובייקטיבית וחושנית.

 זאת, משום היותה הכרה בסיסית ומולדת.

2. רמת ההכרה השכלית, זו הכרה נרכשת, תוצר של למידה ומשום כך היא פעילה וביקורתית. זו היא ההכרה המדעית העוסקת בהבנת חוקים נצחיים.

3.רמת ההכרה האינטואיטיבית, זו הכרת הפרט את תכליתו במכלול האין-סוף.

זוהי תפיסה ישירה, בלתי אמצעית, מאין תובנה פנימית שלא רק שהכול תלוי בשלם, אלא, שהפרט המסוים תלוי בשלם והשלם תלוי בפרט המסוים.

 

שמעתם נכון, השלם תלוי בפרט המסוים.

וכל אחת כמו כל אחד היא והוא הם פרט מסוים.

פרט, שבלעדיו האין-סוף אינו שלם.

 

ובכול התרבויות כולן עולמן של הנשים לא בא לידי ביטוי.

הן שמשו, ויש מקומות רבים מדי בהן הן עדיין משמשות ככלי שעולם הגברים עושה בו שימוש לצרכיו ובדרכי הביטוי הקיצוניים ביותר שיש בידיו.

 

ואילו, עולם הנשים שלא מוצא מקום לבוא לידי ביטוי, מוליד כאב במעגל סגור, דור אחר דור.

תרבויות בהן אין  תנועה פמיניסטית, הן או תרבויות שוויוניות ולכן אין צורך בתנועה זו. (אני עוד לא נתקלתי במצב זה). או תרבויות אשר בהן המצב כל כך חמור שנשים אינן יודעות אפילו שמגיע להן להיות הן.

 

יש קשר הדוק בין מצבה של האישה בחברה למידת האלימות של אותה חברה.

 

 

 

אצטט את הרמב"ם שאמר:   "כמידת הידיעה, מידת האהבה".

ובמילים אחרות, רמת ההתייחסות שלנו אל המציאות תלויה ברמת הפרספקטיבה ו/או הכלים בהם אנו משתמשים בהתייחסות זו.

 

כל אחת ואחד מאיתנו זכה בידיעה מיוחדת משלו, כל אחד ואחד מצווה להבנת השלם, שם טמונה ההשלמה. זאת הוא יכול לעשות ע"י, ראשית כל,

כיבוד וטיפוח עולמו הוא.

 ובו בזמן, כיבוד, טיפוח ולמידת עולמו של הזולת.

 

ואסיים בשיר

 

אין רחמים

ברחם דואב

והרחם כיד, עומד

ומצחין

בטבורו של עולם

וכל מי שיצא

ממנו

שבר כלי.

מרים אגרופיו למרום

וזועק.

אחר כך,

כשהמרום, מרום,

שתיקתו ידועה,

וזעקות לרוב נאלמות בו

כלא היו.

מפנה השבר אגרופיו לכל הכיוונים

להכות עד זוב דם

עד לא הכר

להרוס ולהשחיט

עד אחרון הרחמים.

 

ואני, שרחם בגופי

ועיני רואות את הנולד,

חופנת אותו אל ליבי,

ללמדו שלווה

לו יהי

ותיוולד האהבה.

 

 

 

 







לראש המאמר

Yona Levy

Grosman

יונה לוי גרוסמן

Back2Home  Hebrew

ציורים

רישומים

תערוכות

שירה

פרוזה

מאמרים

ספרים

מצגות
וידאו-ארט

Back2Home  אנגלית  LIKE  YouTube  LinkedIn

Up to top